Multivariate-testen is een andere mogelijkheid binnen conversie-optimalisatie. Maar wat betekent multivariate eigenlijk? De naam zegt het al een beetje, bij multivariate-testen ga je meerdere varianten van bepaalde elementen binnen je webshop of website testen. Dit is dus anders dan een A/B-test, waarbij de originele – en één nieuwe variant wordt getest. Je test bij een multivariate-test bijvoorbeeld drie varianten van een onderdeel binnen de productoverzicht-pagina, product-detailpagina of checkout. Zo kun je tot wel tientallen procenten meer omzet genereren!

Voor wie is multivariate-testen?

Multivariate-testen kun je doen vanaf zo’n 450 conversies per maand. Je zal dus wel genoeg traffic moeten hebben op je website. Dit is anders dan bij een A/B-test, omdat je meerdere varianten test. Heb je vier varianten? Dan moet het minimum aantal conversies rond de 600 liggen. De betekenis van ‘conversie’ verschilt per website. Op de ene website is dit bijvoorbeeld een offerte-aanvraag, bij de andere is het de verkoop van producten. Met de eerder genoemde aantallen conversies kan de test significant worden en heb je bewezen dat een bepaalde variant de conversies verhoogt. Heeft jouw webshop of website minimaal 450 conversies per maand? Dan kunnen wij je helpen met het conversie-optimalisatie-traject.

Multivariate-testen, waarom?

Het kan voorkomen dat uit de hypotheses naar voren is gekomen dat het verstandig is om meerdere varianten te testen. Dit kan op een bepaalde pagina of bepaald onderdeel binnen je shop of site zijn. Voorbeelden zijn een bestelknop, formulier, usp’s en natuurlijk veel meer.

Om de webshop- of website-optimalisatie zo goed mogelijk te laten verlopen, is het verstandig om meerdere varianten te testen. Zo weet je zeker dat je de verschillende mogelijkheden hebt getest. Nadeel van deze test is dat je meer conversies moet hebben dan bij een A/B-test, voordat de test significant is. Dat betekent in de praktijk dat de test langer moet doorlopen dan bij een A/B-test. Conversion Heroes kan jou helpen met het ontwerpen en opzetten van de multivariate-test.

Ben je geïnteresseerd en
wil je contact met ons opnemen?

Wat kan Conversion Heroes voor jou betekenen?

Wij kunnen het hele traject van conversie-optimalisatie voor jouw webshop of website verzorgen. We maken een analyse van de site, stellen hypotheses op, en zo nodig doen we vervolgens multivariate-test(en). Na afloop van de test stellen we het rapport met het daarbij horende advies op. Dit traject kan vervolgens herhaald worden en misschien levert dit jouw shop of site wel een aanzienlijke verhoging van de conversies op.