Conversie-optimalisatie is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Dat is niet zo gek, want veel webshops en websites konden hun conversie verhogen met soms wel tientallen procenten. Wil je ook jouw conversie verbeteren en meer omzet uit jouw website halen? Dan kan Conversion Heroes je daarbij helpen. We kunnen het gehele CRO-proces voor je verzorgen, vanaf de website-scan tot aan het rapport en advies. En wellicht daarna opnieuw.

Wat is CRO?

De Engelse term voor conversie-optimalisatie is ‘conversion rate optimization’, oftewel CRO. Maar wat is CRO eigenlijk? Het proces van CRO start met een analyse van je webshop of website, we kijken hierbij waar eventuele knelpunten liggen. Dit zijn dus kansen waar je dieper op in gaat met hypotheses. Je kunt de analyse bij ons laten doen met de website-scan.

Hypotheses

Na de scan stellen we een aantal hypotheses op, dit zijn veronderstellingen zoals:

  1. ‘We vergroten het zoekveld in de header, zodat de zoekers gemakkelijker naar hun specifieke doel kunnen. Het aantal zoekers zal hierdoor omhoog gaan. In totaal zal dit een hogere conversie betekenen.’
  2. ‘De bestelknop op de productpagina geven we een contrasterende achtergrondkleur, waardoor deze meer opvalt. Hierdoor komen er meer clicks en dus een hogere conversie.’
  3. ‘In de checkout halen we de header en footer weg, zodat er zo min mogelijk afleiding is. De conversie zal hierdoor omhoog gaan.’

Deze hypotheses vloeien voort uit de website-scan. Bij hypothese nr. 1 hebben we bijvoorbeeld (in de scan) geconstateerd dat zoekers een hoger conversiepercentage hebben dan de niet-zoekers. Zoekers zijn bezoekers die op de website het zoekformulier gebruiken. Wanneer het blijkt dat het aantal zoekers aan de lage kant is, kan het dus zinvol zijn om in een test het zoekveld te vergroten. Hierdoor is de kans groter dat meer bezoekers het zoekveld gaan gebruiken.

De test

Na het opstellen van de hypotheses gaan we het voorstel maken voor de test(en). Dit kunnen A/B-testen zijn, maar ook multivariate-testen (dit zijn meerdere varianten). We maken eerst de ontwerpen voor de testen. Na goedkeuring van de klant, gaan we de test opbouwen. Na de start van de test houden we de voortgang goed in de gaten. Uiteraard stellen we de klant regelmatig op de hoogte van de voortgang.

Als de test significant is geworden, stoppen we hem en stellen we het eindrapport op met het daarbijbehorende advies. Dit gehele proces kan dan in een ander onderdeel of pagina van de website opnieuw gedaan worden. Het eindresultaat? De conversie kan met tientallen procenten verhoogd zijn. Meer omzet dus.

Voor wie is conversie-optimalisatie?

Wil je ook de conversie van jouw webshop of website verhogen? Dat kan, maar conversie-optimalisatie start vanaf ongeveer 300 conversies per maand. Bij een lager aantal heeft testen vrijwel geen zin, omdat de test dan niet significant wordt. Dit betekent dat de test niet bewezen heeft dat variant A of variant B heeft gewonnen.

Heeft jouw webshop of website meer dan 300 conversies per maand? Dan is conversie-optimalisatie voor jouw shop zeker een kans. Een conversie kan verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van de doelen van jouw site. Wil je dat mensen zich gaan inschrijven voor een activiteit? Of verkoop je producten? Zo zijn er nog tal van conversie-voorbeelden.

Ben je geïnteresseerd en
wil je contact met ons opnemen?

Waarom moet ik het doen?

Heel simpel, door te testen kun je bewijzen dat bepaalde varianten meer conversie opleveren. Heeft de nieuwe variant een conversieverbetering opgeleverd? Dan is jouw omzet simpelweg verhoogd! Het gebeurt niet vaak, maar het kan natuurlijk zijn dat de ‘originele variant’ heeft gewonnen, wat nu? Dan heb je bewezen dat je huidige variant sterk genoeg is! Dit is dus heel waardevolle informatie. Nu horen we je denken: “Dan heb ik geïnvesteerd in de test, maar zonder resultaat.” Ons antwoord is: ‘Nee, je hebt nu waardevolle informatie gehaald uit de test. Hiermee heb je bewezen dat dit onderdeel sterk genoeg is.”

No cure no pay

Ben je niet zeker dat de nieuwe variant gaat winnen? Dan kun je ook de ‘no cure no pay’-afspraak met ons aangaan. Dit houdt in dat het mogelijk is dat je geen vast bedrag investeert, maar een percentage over de (beoogde) omzetverhoging. Dit is mogelijk in overleg. Dus heeft de nieuwe variant van de A/B-test niet gewonnen? Dan heb je ook geen verlies. En bovendien weet je nu dat de huidige variant sterk genoeg is.

Echter is in de praktijk al vaak gebleken dat een kleine conversieverhoging gauw voor een grote omzetverhoging zorgt. Met andere woorden: investeren in testen is zeker wel zinvol.

Wat kan Conversion Heroes voor jou betekenen?

Conversion Heroes kan voor jou het gehele traject verzorgen. Van de website-analyse tot de hypotheses, van de test(en) tot het eindrapport met advies. Wil je alleen een analyse van je webshop? Wij kunnen een scan van je website of webshop maken.

Met de website-scan kun je inzien waar eventuele knelpunten in je site zitten. Hierbij kijken we naar de statistieken en kijken we kritisch naar onderdelen binnen je website. Ook gebruiken we hierbij heuristieken en psychologie. Hieruit komen kansen en aanbevelingen om de website te verbeteren en dus meer omzet te genereren! Na de analyse kunnen we de website-optimalisatie starten. Daar horen natuurlijk A/B-test(en) en/of multivariate-testen bij. Deze kunnen we uiteraard voor je ontwerpen en bouwen. Na de testen is je conversie misschien wel verhoogd met tientallen procenten!

Whitepaper conversie-optimalisatie

CRO-tips bekijken? We hebben een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet in deze conversie-optimalisatie whitepaper. In de whitepaper gaan we in op analyse, bestelfunnel, eyeflow, urgentie en meer. Je kunt hem gratis downloaden, het enige dat je hoeft in te vullen is je e-mailadres.